top of page
Hunter Seymour undersøker effekten pandemien på fengselsvesenet og utfordringene den gir for fagfolkene som jobber i sektoren.
PrisonService-COVID-20.jpeg

Hunter Seymour undersøker effekten av COVID-19- pandemien på fengselsvesenet og utfordringene den gir for fagfolkene som jobber i sektoren.

Sjelden har loven om utilsiktede konsekvenser blitt så grafisk demonstrert enn når det gjelder fanger som er "lockdown", i seg selv en dyster forvaringstid for ubestemt innesperring av innsatte i deres celler under sanksjon. Det er disse konsekvensene av COVID-19-pandemien - spesielt forslagene til Coronavirus Restricted Midlertidig løslatelse for fanger - som for tiden utfordrer ressursen til de britiske fagpersonellene: Justisdepartementet, fengselsoffiserer, prøvetakere og de større samfunnet støttetjenester.

Da vi så har siktet de aller siste rapportene fra disse sektorene, har vi til hensikt vår oversikt her å være en kort analyse av fengselsvesenets aller siste svar på Covid-19-dilemmaet, med vekt på praktiske løsninger avanserte av informerte innsidere.

Nåværende status for Custody Midlertidig løslatelse

De siste tallene indikerer at 300 fanger har testet positivt for COVID-19 over 69 fengsler og 237 fengselspersonell har testet positivt over 57 fengsler, mens 10 ansatte i Prisoner Escort and Custody Services (PECS) har testet positive. 4. april kunngjorde regjeringen at inntil 4.000 risikovurderte fanger som er innen to måneder etter frigjøringsdatoen midlertidig vil bli løslatt fra fengselet under ECTR-ordningen (End of Custody Midlertidig løslatelse på lisens) innenfor lovbestemte kriterier fastsatt i utvidet Regel 9A i fengselsreglene 1999. De utvalgte lovgiverne med lav risiko skal merkes og løslates elektronisk i trinn, selv om tilbakekalling av dem er underlagt lisensbrudd. ECTR-prosessen er frivillig. Hvis en fange ikke ønsker å løslates på denne måten, kan de sitte i fengsel.

 

Fremst er det påbudt at fengselspersonell sikrer at det gjennomføres en "risikoscreeningskontroll" for ECTR-fanger, som inkluderer en helsetjenestesjekk for å fastslå at løslatelsen deres kan håndteres trygt (både for seg selv og andre som har ansvar for deres ansvar). Alle fanger må undersøkes av en helsepersonell i løpet av 24 timer før utskrivning.

Tiltak for å dempe overbefolkningen i fengsel som svar på COVID-19

Det har vært mye kritikk av overbefolkning av fengsler fra britiske mediekommentatorer, med påstander om at i denne pandemien "en-til-en-celle" selvisolasjon kan være oppnåelig for fanger bare etter en ekstrem reduksjon av fengselsbefolkningen med opptil 15.000 fanger .

Justisdepartementet (MoJ) motarbeidet slike påstander med denne uttalelsen 9. april: "Over hele eiendommen beveger fengsler seg mot encelle-innkvartering, så mye som mulig, for å begrense smittespredningen og antall dødsfall." Fra datoen for denne kunngjøringen heter det: "Arbeidet med å utvide fengselsboet" ville begynne "ved å installere det første av 500 midlertidige celler med ett enkelt belegg. . . bare fanger med lavere risiko i kategori C og D vil bli holdt i de midlertidige enhetene etter nøye risikovurdering. "

For å lette presset på fengsler, er den første bølgen av nettsteder valgt "fordi de har det høyeste antall delte celler, mangler sanitetsceller og huser høyt antall sårbare fanger." I tillegg uttaler MoJ at det samarbeider med rettsvesenet for å fremskynde straffeutmålinger for de som er i varetekt for å redusere antall som blir holdt i varetekt.

28. april kunngjorde HMPPS at den inneholder spredningen av COVID-19 i fengslene ved å bruke en tilnærming kjent som "avdeling". Gjennom denne tilnærmingen har personalet isolert personer med symptomer, og mange fengsler har kunnet skjerme for de sårbare og karantene nyankomne. Takket være brede tiltak som er gjort siden mars, uttaler HMPPS, har fengselsbefolkningen allerede redusert med nesten 3000 i løpet av en syv ukers periode.

Ombrukte enheter for celler utenfor stedet

De uventede konsekvensene av denne foreslåtte midlertidige celleutvidelsen er antydet i en rekke rapporter fra aviser. De Daily Telegraph hevder at lekkede dokumenter avslører “The Moj planer om å lage en ekstra 2.000 midlertidige celler, noen fra konverterte containere, for å sikre enkeltceller for innsatte og 'skjold' den sårbare fra coronavirus.” Dessuten påstås det at MoJ skal repurse hotell, som Travelodge og Marriott eller B&B, private leide og lokale myndigheter på grunn av risikoen for hjemløshet eller uegnet innkvartering for fanger.

I et lignende trekk i april forhandlet Prison Officers 'Association (POA) med feriestedkjeden Center Parcs for å skaffe overnatting for POA-medlemmer som måtte beskytte seg mot hjemmene sine på grunn av å jobbe på frontlinjen under utbruddet.

Spille russisk rulett

Denne innsikten til side, men helhetsbildet av fanger og deres forvaringspersoner under COVID-19-lockdown forblir imidlertid tydelig ujevn.

Steve Gillan, POAs generalsekretær, sier: “Dette er ekstremt vanskelige tider, og det er ingen enkel løsning på dette. Prison Estate er betydelig overfylt og holder over 80 000 fanger. ” Han advarer de fengselslederne som har tillatt fanger ut for trening og forening i stort antall med eksempler på “så mange som 70 fanger som slipper ut en gang. Det er en oppskrift på katastrofe. ” På tidspunktet for påskedagens helligdag var det i overkant av 7000 fengselsansatte selvisolerende. Han legger til: “Vi trenger myndigheter for å ta sentrale beslutninger om å redusere fengselsbefolkningen. Det må være risikovurderinger og sikre systemer for arbeid gjennom helse- og sikkerhetslovgivningen for å forhindre hensynsløshet som skjer i noen av våre fengsler. ”

Flertallet av fangene læres riktig å sosial distanse, men POA sier at selv i innvandringssentre er grupper på opptil 70 fritt foreninger til enhver tid. POA hevder denne faren skyldes at hjemmekontoret er forpliktet til ikke å behandle innvandringssentre på samme måte som fengsler. "Det kommer ned på sunn fornuft," sier Steve. "Her må det ikke være noen sjanse for å spille russisk rulett med sikkerheten til de som er i vår omsorg og sikkerheten til fengselspersonalet."

PPE: Rumbling av misnøye

Til tross for disse advarslene fra POA, fortsetter det å rumbe om uro fra fengselsvesenets grasrota, særlig om spørsmålet om tilstrekkelig tilbud av PPE (personlig verneutstyr).

Mark Fairhurst, POAs nasjonale leder, utfordrer regjeringens påstand om å ha gitt sitt løfte om PPE til fengselspersonell. "Vi trenger personlig verneutstyr og COVID-19-testing, og vi trenger det nå ." Han fortsetter, “Det er ingen evne til å isolere alle de som kan ha COVID på ett spesifikt område, og det er heller ikke en mulighet til å tilby alle de som selvisolerer muligheten til å gjøre det i en enkelt celle. Vi skulle ønske vi kunne, men den kroniske overbefolkningen som har plaget oss i årevis, kveler nå vår innsats for å stoppe spredningen. ”

Virkelighetssjekk fra vingene

Mark skisserer tøffe fakta om tilsyn på frontlinjen: «Se for deg å åpne en celledør for en fange som viser tegn på koronavirus - uten ansiktsmaske fordi vi ikke har noen igjen. Tenk deg så prøve å gi fangene trening i friluft mens du prøver å overbevise dem om å holde seg to meter fra hverandre. De fleste fløyer huser alt fra 50-250 fanger. Vi må dusje, trene og ringe til dem alle på en dag, hver dag. Risikoen er åpenbar og uten PPE multipliseres de utover beregning ... Vi bekjemper til og med branner og redder mennesker når fanger bestemmer seg for å begå brannstiftelse. ”

Disse bekymringene gjenkjennes av prøvetjenestene: ”Der personalet jobber i fengselet er det behov for veiledning og muligens PPE knyttet til nøkkel / låsebruk, da det er mye mer krav å berøre håndtak / låser / døroverflater i fengsler som dører og porter er låst og låst opp flere ganger av et stort antall ansatte. ”

De siste orienteringene fra MoJ konkurrerer om noen av disse motsynene: "Fengsler opererer under midlertidig begrensede regimer ... I anerkjennelse av viktigheten av fortsatt kontakt med familien og for å sikre stabilitet i våre fengsler, har regjeringen beveget seg raskt for å holde fanger i kontakt med deres familiemedlemmer. Vi tilbyr 900 sikre telefoner over 57 fengsler som ikke har eksisterende mobiltelefoner. Regjeringen kunngjorde nylig en utvidelse av testingen til fengsels- og prøvetogere. Ansatte som hadde vært selvisolerende fordi de eller et familiemedlem har symptomer på koronavirus, vil kunne komme tilbake på jobb der de tester negativt. ”

Skjulte helter bak husene på halvveien

For prøvetjenestene i samfunnet kan problemene som berører løslatte fanger forsterkes ytterligere på grunn av den store mangfoldet av arbeidsplasser som de ansatte møter. Napo, den nasjonale unionen for prøvetakere, trekker frem en rekke problemer som ligger i de komplekse samhandlingene mellom Offender Management Units (OMUs) og 'through the gate' rehabiliteringsteam som er belastet av kravene fra den nåværende krisen.

Som et svar på COVID-19 og for å lette levering av prøvetiden / fengselet "Eksepsjonelle leveringsmodeller" i samfunnet, har både fengselsvesenet og prøvetjenesten gjennomgått plassering av prøvetjenestemenn i fengsler i offentlig sektor og løst at 50% av offiserene som for tiden er utplassert i forvaringsmiljøer, skal omplasseres til samfunnsbaserte team.

Napo uttaler imidlertid at prøvetakere er opptatt av at de fleste OMU-er har kontor / arbeidsområder av beskjeden størrelse, slik at sosial distanse er begrenset. Under disse omstendighetene fortsetter alternativet med hjemmearbeid for styringsenheter i samfunnet å bli gjennomgått av HM Prison and Probation Service (HMPPS).

HMPPS uttaler: "For å støtte prinsippene om sosial distansering innen lovovertredelsesenheter, bør personalet støttes til å jobbe hjemmefra der det er mulig." Denne omfordelingen vil være i samarbeid med fengselsledere, og vil ta hensyn til regjeringens veiledning og praktisk anvendelse. HMPPS-teamet har vært tydelig på at det i løpet av denne eksepsjonelle tiden med omdisponeringer ikke er noen planer for at prøvetidene skal påta seg fengslende operative roller.

Særlig bekymring for prøvetidsoffiserer i samfunnet er tilfelle av Approved Premises (AP). En AP er et halvveis hus for lovbrytere som er løslatt. HMPPS har bekreftet at det i tilfelle av AP-er det kan være noen plikter som betyr at sosial distanse ikke kan opprettholdes. I disse tilfellene må PPE brukes. I tillegg har HMPPS kommet direktivet om at hvis det ikke er arbeidsplasser som ikke er AP (eller deler av arbeidsplasser) hvor sosial distansering ikke kan oppnås, må de ikke brukes.

Som det kan ses, har COVID-19-krisen gitt opphav til enorme kompleksiteter i fengsels- og prøvetjenestene, noe som gir urovekkende spørsmål og vanskelige svar som fortsatt formuleres av regjeringen. Likevel, med fokus, med rette, på frontlinjen NHS-ansatte, må vi ikke miste synet av de skjulte heltene i tjenesten til vår fengselsbefolkning som, til tross for disse utfordringene, holder landet trygt mens vi resolutt tilpasser oss usikkerhetene til “Ny normal”.

Hunter Seymour

Sikkerhetsmarkedsanalytiker

Forfatter Bio ▼

Hunter Seymour er en sikkerhetsmarkedsanalytiker med ekspertise både i brann- og sikkerhetsmarkedene.

5. mai 2020

bottom of page